PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DIGITAL BERBASIS ETNOMATEMATIKA PADA MOTIF BATIK LOKATMALA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS

Nurmala Putri Sulaeman
Yanti Mulyanti
Ana Setiani


DOI: https://doi.org/10.29100/jp2m.v11i1.7204

Abstract


This purpose of this study is to evaluate the validity, practicality, and effectiveness of Ethnomathematics-based digital teaching materials on Lokatmala Batik Motifs to Improve Mathematical Problem-Solving Ability. This research use the (R&D) methode wuth the ADDIE model. Data collection techniques were carried out through interviews, questionnaires, and tests. The research test subject is VII grade students of MTs-Huseiniyah. The results of the analysis show that the teaching materials developed have a validity score of 93% (very valid), practicality of 82% (efficient), and effectiveness of 0.50 (effective). So it is inferred that the ethnomathematics-based digital teaching materials on lokatmala batik developed are valid, useful, and effective in improving the ability to solve mathematical problems

Keywords


Pengembangan; Bahan Ajar; Etnomatematika; Batik Lokatmala

Full Text:

PDF

Article Metrics :

References


Agus Dede Anggiana. (2019). Implementasi Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Symmetry | Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(2).

Ashari, L. S., & Puspasari, D. (2024). Pengembangan E-Modul Berbasis Heyzine Flipbook pada Mata Pelajaran Otomatisasi Humas dan Keprotokolan di SMKN 2 Buduran Sidoarjo. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 2565–2576.

Cahya, N., & Siregar, B. H. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis PBL Bernuansa Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3229–3243. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2923

Faqih, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android. 7(2), 27–34. https://doi.org/10.26618/jk.v7i2.4556

Finariyati, Arief Aulia Rahman, & Yuli Amalia. (2020). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Maju, 7(1), 89–97.

Fitri Amaliah, & Sutirna. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Luas dan Volume Kubus Balok. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, 194–199.

Hidayat, T., & Rachmani Dewi, N. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Aljabar Berorientasi Model Pembelajaran Preprospec Berbantuan Heyzine Flipbooks Bernuansa STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 235–243. https://proceeding.unnes.ac.id/prisma

Kurniawan, A., & Hidayah, R. (2021). Efektivitas Permainan Zuper Abase Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Asam Basa. JPPMS, 5(2), 92–97. http://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/

Mardhiyah, R. H., Sekar Nurul Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, & Muhamad Rizal Zulfikar. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

Nurniyati, T., Djafar, S., S, P., & Nurdin, N. (2024). Meta Analisis Pendekatan Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 1981–1993. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i3.3526

Nurul Fadilah, A., & Haerudin. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas Ix Pada Materi Spldv Berdasarkan Tahapan Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(4). https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.1049-1060

OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I). OECD. https://doi.org/10.1787/53f23881-en

Rachmatika, & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 439–443. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Setiani, A., Suryani Lukman, H., Muhammadiyah Sukabumi, U., & Muhammadiyah Sukabumi, S. (2020). Meningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Menggunakan Strategi Problem Based Learning Berbantuan Mind Mapping (Vol. 9, Issue 2). https://jurnal.unsur.ac.id/prisma

Sevtia, A. F., Taufik, M., & Doyan, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Google Sites untuk Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep dan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1167–1173. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.743

Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (M. Dr. Ir. Sutopo. S. Pd. In ALFABETA, cv.

Sugiyono, S. (2018). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. In Alfabeta Bandung (p. 297).

Sugiyono, S. (2019). Metode penelitian & pengembangan research and development. In Bandung: Alfabeta.

Sulistyaningsih, D., Waluya, B., Isnarto, I., & Sugiman, S. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Materi Pola Bilangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 6, 1006–1012. http://pps.unnes.ac.id/pps2/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes

Sundayana, R. (2020). Statistik Penelitian Pendidikan (Edisi ke-2). Bandung: Alfabeta.

Susanti, E. D., Sholihah, U., Matematika, T., Uin, P., Ali, S., & Tulungagung, R. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flip Pdf Corporate Pada Materi Luas Dan Volume Bola. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).

Wahyudi, A. (2022). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips. JESS : Jurnal Education Social Science, 2(1), 213–244. https://doi.org/10.21274